Akcesoria rowerowe - wybierz na Ceneo.pl

wtorek, 15 września 2020

Rozkręcamy wolnobieg

Rozkręcamy wolnobieg

Wolnobieg w rowerze to tylna część układu napędowego, jego funkcją jest zmiana przełożeń na których się poruszamy. Wolnobieg ściśle współpracuje z tylną przerzutką oraz z łańcuchem co jest kwestią oczywistą.

Wolnobiegi występują w różnych rodzajach 6/7/8 a nawet 9 cio rzędowe w zależności od modelu roweru w jakim jest zamontowany, istnieją również wolnobiegi 1 rzędowe. Wolnobieg różni się tym od popularnej kasety że jest w całości wkręcony na gwint znajdujący się na piaście tylnego koła.

Kaseta znów to pojedyncze zębatki wkładane na piastę tylnego koła wraz z odpowiednimi dystansami a całość jest skręcona śrubą kontrującą. W niniejszym wpisie zajmiemy się jednak samym wolnobiegiem, jego czyszczeniem oraz konserwacją.

Każdy wolnobieg po pewnym czasie eksploatacji wymaga pewnego serwisu, przeczyszczenia oraz nasmarowania. Jest to część bardzo podatna na zabrudzenia oraz zanieczyszczenia dlatego warto przynajmniej raz w sezonie taki wolnobieg wyczyścić.

Wolnobieg składa się z kilku elementów jest to część z zębatkami, czop, konus dociskowy, podkładki, kuleczki na których się obraca oraz sprężyna z zapadkami. Same zębatki również można wykręcić i w razie uszkodzenia jednej wymienić ale nie w każdym wolnobiegu jest to możliwe.

Rozkręcamy wolnobieg

Jak zabrać się do pracy:

Przede wszystkim musimy wykręcić tyle koło z roweru oraz wykręcić wolnobieg z piasty. Aby wykręcić wolnobieg z piasty potrzebny nam będzie specjalny klucz tzw. ściągacz do wolnobiegu, zaznaczam że niczym innym nie wykręcimy wolnobiegu z piasty, nie ma na to domowych sposobów.

Taki najtańszy ściągacz to koszt około 7 - 12 zł tak więc myślę że nie jest to jakimś wielkim wydatkiem. Klucz wkładamy w środek czopu wolnobiegu i odkręcamy w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara.

Zaznaczam że wolnobieg może bardzo mocno trzymać czasem trzeba sobie pomóc dłuższym kluczem 

Jak odkręcić wolnobieg

Po wykręceniu wolnobiegu z piasty warto przeczyścić same zębatki, można to zrobić na przykład szczotką, szmatką i rozpuszczalnikiem,

Następnym krokiem będzie rozkręcenie wolnobiegu, aby dostać się do środka musimy odkręcić konus z czopu, pamiętajmy że konus jest wkręcony na lewy gwint, odkręcamy go zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara.

Do odkręcenia konusa z czopu można użyć specjalnego ściągacza, bądź posłużyć się mniejszym śrubokrętem i małym młotkiem. Wolnobieg można zablokować od spodu kluczem do jego odkręcania.

Jak odkręcić wolnobieg

Po odkręceniu konusa z czopu w środku znajdują się kuleczki należy je delikatnie wyjąć przytrzymując wolnobieg od spodu aby czop nie wyleciał. Lub po prostu wyjąć od razu cały czop, pamiętajmy aby to robić na szmatce tak żeby nie pogubić kuleczek które wylecą z wolnobiegu a trochę ich jest.

Wolnobieg

Po wyjęciu czopu kuleczki warto przeczyścić i włożyć od razu np. do kieliszka bądź innego naczynia. 

Wolnobieg

Na samym czopie założone są podkładki dystansowe oraz sprężyna z zapadkami którą należy zdjąć a same zapadki przeczyścić, całość dokładnie myjemy np. rozpuszczalnikiem, można oczyścić szmatką bądź zamoczyć w jakimś naczyniu w rozpuszczalniku.

Wolnobieg

Środek wolnobiegu również należy dobrze oczyścić z pozostałości smaru i brudu.

Wolnobieg

Po dokładnym oczyszczeniu i osuszeniu zabieramy się za smarowanie i ponowne skręcanie wolnobiegu. Kuleczki układamy na smar, przyklejając je na sam czop w ich odpowiednie miejsce, to bardzo ważne aby kuleczki przykleić na czop z zewnątrz.


Z góry przepraszam za błąd na zdjęciu wyżej zapadka mi się do zdjęcia przekręciła oczywiście takie ustawienie zapadki jest nieprawidłowe.

Po przyklejeniu kuleczek na smar całość wkładamy, musimy to zrobić tak dokładnie aby kuleczki nie wyleciały, czasem jest z tym trochę zabawy ale tylko tak można to wykonać.

Same zapadki również można delikatnie przesmarować ale zaznaczam że delikatnie tak aby się zbytnio nie kleiły a płynnie pracowały.

Po włożeniu czopu wkładamy podkładki dystansowe i kolejną partię kuleczek, całość delikatnie smarujemy i skręcamy konusem, konus przykręcamy zgodnie z przeciwnym kierunkiem wskazówek zegara.

Wolnobieg wkręcamy na piastę koła i gotowe :). Wolnobieg warto przynajmniej raz w sezonie przeczyścić aby dobrze i płynnie pracował, z pewnością wydłuży to również jego żywotność a sama jazda stanie się przyjemniejsza. Wielkiej filozofii w tej części rowerowej nie ma, myślę że każdy sobie poradzi a tym zaoszczędzi czas i pieniądze nie musząc oddawać roweru do serwisu.

Pozdrawiam!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz