Akcesoria rowerowe - wybierz na Ceneo.pl

czwartek, 20 sierpnia 2020

Przegląd techniczny roweru

Przegląd roweru

Przed każdą wyprawą jak również podczas codziennej eksploatacji, każdy rower co jakiś czas wymaga ogólnego przeglądu technicznego ta kwestia wydaje się być oczywistą i niezbędną kiedy planujemy dłuższą trasę.

Prawidłowa sprawność roweru pozwoli na komfortową jazdę i poprawne a nawet bezawaryjne jego działanie podczas wyprawy. Prawdą jest że czasem nie da się pewnych rzeczy przewidzieć takich jak na przykład przebicie opony to mimo wszystko warto przed wyjazdem sprawdzić stan techniczny i działanie poszczególnych elementów.

Jeżeli nie znasz się na budowie elementów swojego roweru lub po prostu nie potrafisz sam sobie z tym poradzić to warto udać się na ogólny przegląd techniczny do serwisu. Nawet jeżeli nie posiadasz gwarancji profesjonalny serwis wykona taki przegląd za niewielką opłatą i doradzi co powinieneś wymienić.

Ja taki serwis zawsze wykonuję sam w przydomowym małym warsztacie, lubię sam zadbać o sprawne działanie wszystkich elementów i wydaje mi się że każdy kto patrzy trochę bardziej z zamiłowaniem na ogólne kolarstwo powinien nauczyć się budowy i działania poszczególnych elementów roweru oraz ich ewentualnej modernizacji czy wymiany

Na co zwrócić uwagę

Opony, felgi piasty

Opony i felgi - sprawdź czy opony nie są popękane lub przecięte, sprawdź ogólny stan bieżnika czy nie jest bardzo zużyty. Wentyle powinny być dokręcone do felgi a najlepiej również z zatyczką.

Felgi powinny być dobrze wycentrowane, jeżeli któraś "bije" na prawo bądź lewo warto taką felgę wycentrować. Sprawdź ogólny stan felg czy nie są popękane czy szprychy nie są zbyt luźne.

Sprawdź czy nie ma luzów na kołach, częstą przyczyną luzów są poluzowane konusy lub brak kuleczek w łożyskach, warto to sprawdzić i dokręcić bądź wymienić łożyska na nowe, często są to łożyska koszyczkowe, dotyczy to przedniego i tylnego koła.

Hamulce

Sprawnie działające hamulce to absolutnie ważna kwestia która w skrajnych przypadkach może zadecydować nawet o życiu, dlatego nie ważne jakie masz hamulce w swoim rowerze czy są to tarczowe czy v brake, hamulce powinny być sprawne i dobrze działające.

Sprawdź stan klocków hamulcowych w hamulcach typu v brake a w razie ich zużycia wymień na nowe, sprawdź stan linek hamulcowych czy dobrze i lekko działają czy nie są poprzerywane a w razie potrzeby wymień na nowe. Wymiana klocków jak i linek to koszt kilku złotych.

W hamulcach tarczowych również sprawdź klocki hamulcowe oraz uzupełnij płyn hamulcowy.

Przed dłuższym wyjazdem warto przejechać się kilka km i sprawdzić ich działanie.

Napęd - łańcuch, kaseta/wolnobieg

Sprawdź stan łańcucha oraz kasety lub wolnobiegu, każdy łańcuch po pewnym czasie wymaga wymiany gdyż się rozciągnie w efekcie czego zaczyna przeskakiwać, głośno działać lub powodować problemy z prawidłowym przerzucaniem przerzutek.

Jeżeli łańcuch zbyt bardzo się rozciągnął i nie wymieniliśmy go w porę to trzeba będzie wraz z łańcuchem wymienić kasetę bądź wolnobieg, gdyż zbyt zużyty łańcuch powoduje również zużycie zębatek kasety/wolnobiegu.

Jeżeli wymienimy sam łańcuch problem może nie zniknąć i trzeba wymienić również kasetę bądź wolnobieg, często idzie to ze sobą w parze.

Inaczej sytuacja się ma z korbą przednią i często możemy ją zostawić i nie trzeba jej wymienić po wymianie łańcucha i kasety wszystko powinno dobrze działać. W skrajnych przypadkach gdy korba przednia jest mocno zużyta będzie trzeba ją również wymienić. O łańcuchu będę pisał w osobnym wpisie.

Linki

Linki to również bardzo ważny element ich sprawność to komfort pracy manetek, przerzutek oraz hamulców. Koszt linek jest naprawdę nie wielki dlatego warto je wymienić co jakiś czas a tym bardziej kiedy mocno eksploatujemy rower. W wielu przypadkach wymianę linek można zrobić samemu posiadając podstawowy zestaw narzędzi to bardzo proste.

Korba

Przednia korba czyli część napędu to również ważny element, jeżeli pojawiły się luzy bądź, stukania podczas jazdy oznacza to że coś jest nie tak. Standardowy support w wielu rowerach wystarczy wymienić na nowy by problem wyelimonować.

W starszych rowerach z systemem miseczkowym często wymienia się łożysko koszyczkowe i całość skręca oraz kontruje. Jest z tym trochę zabawy oraz potrzebujemy ściągacz do korby, więc jeżeli masz z tym problem warto udać się do serwisu.

Przerzutki

Przerzutki powinny być dobrze wyregulowane by szybko i sprawie przerzucały łańcuch, każdy automat posiada swoją regulacją oraz granicę tej regulacji aby łańcuch nie spadał w żadną stronę a do regulacji służą dwie śrubki. 

Tylna przerzutka powinna być równolegle pod względem zębatki na każdej przerzutce. Regulację można przeprowadzić na samym automacie bądź napinając czy luzując linkę np. w manetce czy przy automacie.

Śruby

Sprawdź ogólny stan wszystkich śrub, w razie potrzeby dokręć je z umiarem, dotyczy to wszystkich elementów takich jak kierownica manetki, hamulce, siodełko, przerzutki.

Poprawnie przygotowany i sprawdzony rower nie powinien sprawiać problemów a przy tym jazda na dobrze wyregulowanym i sprawnym rowerze to przyjemność.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz